Albert Heijn Bonuskaart

Steeds meer bedrijven willen hun klanten aan zich binden door klantenkaarten, bonuskaarten, zegels, punten, muntjes enz. Daardoor wordt het voor de klant moeilijker om vrij te kopen. Een beetje bewuste klant zal zich daarvoor moeten voorzien van een extra portemonnaie met kortingsbewijzen. Wie vrij wil zijn om te kopen bij de winkel waar hij of zij op dat moment terecht wil, betaalt op dit moment elke keer een paar guldens teveel.

Het liefst zie ik, dat al die kortingsstunts verdwijnen en we gewoon weer regulier goedkope spullen kunnen kopen. Maar tot dat moment, wil ik graag een symbolische bijdrage leveren aan die weg terug.

Dat doe ik door (anonieme) Albert Heijn Bonuskaarten met anderen te ruilen. Albert Heijn houdt bij wat elke klant koopt, om daarmee een goed beeld van die persoon te krijgen. Maar door steeds een kaart te ruilen, wordt dat voor Albert Heijn erg moeilijk.
Stel je voor: Een gezin met kleine kinderen (babyvoeding en luiers worden gekocht) dat in Zoetermeer woont (want daar boodschappen doet), gaat zich opeens als een Amsterdamse jup gedragen (die kant en klaarmaaltijden koopt in steeds een andere Amsterdamse winkel).

Doe mee aan deze ruilactie, vraag mensen om hun kaart met die van jou te ruilen, en vraag anders een nieuwe anonieme kaart aan. Daarmee is je eigen koopgedrag niet meer te achterhalen, en dat van anderen ook niet! En de algemene statistieken die Albert Heijn ook op jou kaart loslaat, worden ook verstoord. Ik ben altijd bereid te ruilen, maar dat is wat ingewikkeld voor mensen die me niet kennen. Succes!